rozszerzenie diety, blog, blog pragmatka, dieta
PIERWSZY ROK  WSZYSTKIE

Rozszerzanie diety – ściągawka

Wiedza tajemna

2 lata temu zupełnie przez przypadek odkryłam, że w celu zapobieżenia celiakii (choroba immunologiczna charakteryzująca się nietolerancją glutenu) należy między 5 a 7 miesiącem życia dziecka wprowadzić do diety gluten. Teraz badania dowodzą, że celiakia jest uwarunkowana genetycznie i termin wprowadzenia glutenu nie ma na nią wpływu. Co zrobić więc z glutenem, laktozą, jajkiem? W jaki sposób rozszerzać dietę? I czy w ogóle rozszerzać (coraz więcej mówi się o wydłużaniu karmienia piersią)? Nie wchodząc w obszerne akademickie wywody, odpowiem krótko – moim zdaniem należy rozszerzać dietę, nie eliminując żadnych składników, ale zachowując spokojne tempo i zdrowy rozsądek.

Podstawowe zasady rozszerzania diety

  • Nowe potrawy wprowadzamy w pierwszej części dnia, nigdy na noc,
  • Staramy się wprowadzać pojedyncze składniki w małych ilościach i obserwujemy czy występują objawy (wysypka, podrażnienia skóry, rozwolnienie),
  • Jeśli występują negatywne objawy to odstawiamy składnik na kilka tygodni (przynajmniej), ale próbujemy wprowadzić inne w międzyczasie,
  • Unikamy dodatków, w tym soli i cukru,
  • Plan planem ale istotne są preferencje dziecka – jak nie polubi marchewki to nic się nie stanie.

Gotować czy kupować słoiczki?

Kiedy zaczynałam przygodę z rozszerzaniem diety, bez namysłu odpowiedziałabym, że będę samodzielnie przygotowywać posiłki bo nie chcę dziecka truć gotowcami. Potem jednak dotarło do mnie, że certyfikowane ekologiczne produkty żywieniowe dla dzieci są o niebo bezpieczniejsze niż moje gotowanie w oparciu o marchewkę z warzywniaka pod domem. Jeśli więc, tak jak ja, nie masz dostępu do świeżych i ekologicznych produktów to spokojnie możesz wybrać słoiki. Oczywiście za każdym razem trzeba czytać etykiety. Nawet jeśli brand jest sprawdzony, to skład konkretnego słoika może nie być perfekcyjny (np. w Hippie, którego bardzo sobie cenię, można czasami trafić na dodatki cukru).

Ściągawka na lodówkę

Jak ustawić pory posiłków?

Każde dziecko ma swój rytm dobowy, który bardziej lub mniej świadomie jest wypracowywany przy współudziale rodziców. Liczba godzin snu na dobę jest w miarę porównywalna wśród dzieci w podobnym wieku. Czy te godziny wypadają na dzień czy na noc – tutaj już wpływ mają rodzice.

Niemowlaki zwykle budzą się do aktywności między 6 a 8 rano i zaczynają od mleka. Mleko przeplata się 5 do 8 razy w ciągu doby w zależności od wieku. Od 4-5 miesiąca, wraz z wprowadzaniem nowych dań, liczba posiłków mlecznych stopniowo spada. Początkowo nowe dania wprowadza się w środku dnia, w okolicy południa. Po kilku miesiącach harmonogram posiłków może wyglądać na przykład tak:

9h – drugie śniadanie – warzywa lub owoce

12h – II danie (mięso/ryba/makaron+warzywa)

15h – I danie (zupka)

18h – kolacja – kaszka.

Pomiędzy daniami oczywiście mleko.

Rozszerzanie diety generuje zwykle dużo stresu – moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie. Jeśli się nie spieszysz i przesadnie nie przejmujesz, to na pewno spokojnie zapoznasz dziecko z pełną gamą żywieniową.

Do pobrania: Ściągawka_rozszerzanie diety

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may also like

Najczęściej czytane